FOTVÅRD & PEDIKYR HEMMA.......

Eftersom det var så fint väder igår och relativt varmt så kan man inte låta bli att tänka på att snart så är det dags för sandaler, ballerinas etc.

När jag imorse tittade på mina fötter så fick jag lite panik.....dom var torra, spruckna hälar osv.

Men, hjälpen fanns hemma! Min vänninna köpte nämligen ett fotbad till mig i julas tillsammans med fotsalt, filar, scrub, fotmask etc.

Så jag körde fotvård hemma idag.....måste säga att det känns helt underbart nu!!! 
Mina fötter är så lena och mjuka, dessutom är naglarna fint lackade i magenta rosa. Nu behöver jag inte skämmas när jag ska gå på fotvård i slutet på månaden, fick en tid den 28 april......
Ni som vill gå på proffesionell fotvård bör boka tid redan nu, det är ont om tider. Det finns billiga elevbehandlingar på Privatskolan och Elisabetskolan i Stockholm men kötiderna är långa. Se ett tidigare inlägg jag skrivit "SPA guide" ifall du vill ha telefonnummer till dessa skolor.

Ni som hellre vill göra det själv hemma bör köpa följande:

Ett fotbad...

image204
Denna är från http://www.netonnet.com/ och kostar 488 kr
Det finns även billigare...kolla på Rusta, Åhlens etc.

Fotbadsalt.....
image205
Ett karbamidsalt som löst i vatten gör huden mjuk och smidig. Karbamiden hjälper huden att binda fukt och verkar uppmjukande på förhårdnader. Dosera 5 msk per fotbad.
Kostar 45,50 kr på Apoteket

Fil....
image206
Tillverkad av av plast med sliytor av aluminiumoxid, den ena grov och den andra medelgrov. Slipytorna kan lätt dras loss och bytas mot nya. Filen har bra slipeffekt under ca 20 användningstillfällen.
Kostar 20,50 kr på Apoteket

En fotvårdssalva...
image207

 Gör huden mjuk och smidig. Innehåller 10% karbamid och glycerin som hjälper huden att binda fukt och mjuka upp förhårdnader. Fetthalt 28%. Oparfymerad.
Kostar 48 kr på Apoteket

Vidare så kan man köpa en hudskalare också för att skära bort hård hud......men var försiktig med denna.

När du badat dina fötter i saltet och sedan filat färdigt så smörj in fötterna med mycket salva och sätt på strumpor. Fötterna blir jättelena sen.

Ett annat tips för fina fötter: Smörj in dina fötter med olivolja, sätt på en plastpåse (typ fryspåse) och sedan strumpor. Ha dem på några timmar. Olivolja gör under för fötterna!!!

Jag lackade mina naglar med OPI, det absolut bästa nagellacket. Följande färg använde jag:
image208
Pompeii Purple finns att köpa på NK

Lycka Till!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0